Utskrift

Vi var mest lokket – og følte oss litt forpliktet – til å delta på «KEWET Træf» i Buddys fødeby Hadsund. Ingen ringere enn el-kjøretøyets far skulle være tilstede.

 

Kewet var forløperen til Buddy. Initiativtaker og investor var Knud Erik Westergaard, også kjent for den industrielle suksessen KEW høytrykksspylere. Så KEWET = Knud Erik Westergaard Elektrisk Transport. Det startet i 1988 og etter noen års utviklingsarbeid, ble første Kewet produsert i Hadsund, nord på Jylland.

Etter mye om og men, inkludert et eventyr i Tyskland, havnet Kewet på norske hender på slutten 90-tallet. Deretter er det meste kjent, hvor etterfølgeren Buddy i noen år gjorde en større suksess enn det Kewet hadde maktet på 90-tallet. Men vi som har stått bak Buddy, har vært evig takknemlig for arbeidet som ble gjort i Danmark.

Selvsagt var det en ære å være deltaker på hyllestferden til Danmark. Åpenbart var Flemming superkvalifisert. På 90-tallet jobbet han på KEWET i Danmark og ble med på lasset til Norge. Verdifull kunnskap ble således viderebragt. Sammen med Flemming i midten på bildet ovenfor, var de heldige uttrukne Tor Einar (til høyre) og Trond (til venstre). Lystige står vi foran dagens Buddyfabrikk og ser fram til flate veier, medvind og håndbajere. Det er en kjent sak at KEWETs bagasjerom i sin tid ble designet for å ha plass til 2 kasser bajer. Hva kan da ikke en Pickup romme.

Snareste vei er danskebåten. Som vanlig kø på kaia. Men denne gangen var det ikke kjedelig for noen å vente på å kjøre ombord. Snarere tvertimot fikk vi inntrykk av, nedrent som vi ble av interesserte og skuelystne mennesker.

De sympatiske, små elbilene tok ikke store plassen på bildekket. Og sannelig fikk vi møte våre venner i NRK som også var på vei til KEWET Træf. Litt tilfeldig, men ikke helt. NRK har en stund forberedt en TV-serie hvor Buddy inngår som en av de norske innovasjonene som skal trekkes fram. Tanken om deltakelse på et KEWET Træf traff dem midt i journalisthjertet. Men hvorfor ikke gjøre dette på en innovativ måte? Jo, NRK utstyrte sin lånte Buddy med campingvogn. Til høsten får alle som betaler lisensavgiften, se resultat av denne opplevelsen...

Mulig vi var litt pysete, men vi tenkte nå at en følgebil kunne være greit på denne turen. Derfor hadde vi en Peugeot som skulle være den trofaste hjelper hvis noe uforutsett skulle skje.
Og det gjorde det. Ikke med elbilene. Men med Peugeoten.
Etter ca 20 kilometer på dansk jord streika den. 

Planene ble gjort om. Elbilene ble både følge- og hjelpebil. Vi kom oss til Ålborg for elektrisk maskin slik at en ny «følgebil» kunne leies. Jaja.

Men ikke bare leit. For i Ålborg var det et storslagent karneval! Jo litt leit også. For alle veier ut av byen ble stengt. Så da kunne vi ikke annet enn å rope Olé, Olé og ta fram sambataktene. Heldig da at Flemming har sterk brasiliansk tilknytning. Men ikke bare han imponerte. Våre små Buddy sjarmtroll tok karnevalet med storm. Gjett om det var stas å fotografere seg selv  (eh, i noen tilfeller vel komisk utkledt) sammen med dem. Det var sjovt. Men etter et par timer fikk vi heldigvis politieskorte ut av byen.

Vel framme ble vi lørdag 26.mai i det Herrens år 2012, omtrent 25 år etter at Knud Erik Westergaard fikk sin første tanke om elbil, samlet på arnestedet Hadsund. En liten flokk danske elbilentusiaster og gründeren selv. Vi må bare si det med en gang, det var intet annet enn fabelaktig å bli tatt så vel imot. Begeistringen var stor for at vi i Norge, som har holdt svært godt liv i dette lille elbileventyret, kom ned. Og ikke bare det, men kunne også vise fram en fet nyhet som hadde sin jomfrutur: Buddy Pickup.

Forøvrig var det en broget forsamling KEWET og Buddy som møttes, alt etter initiativ fra Flemming Vinther Sørensen som med egne ord forklarte hvorfor dette treffet kom i stand: «havde fundet på det i ren kedsomhet». Kjedelig ble ikke dette!

Gründer Westergaard plasserte seg i skyggen av et bøketre, for varmt var det, og tok seg god tid til å fortelle KEWETs tidlige historie. Fra tegnebrettet til første fabrikk i Hadsund, til eventyret i det gamle Øst-Tyskland. Sistnevnte som virkelig skulle løfte forretningen, vel tilrettelagt som det skulle være med midler etter gjenforeningen av de tyske statene. Men Nordhausen ble lite annet enn en pine og noen få hundre KEWET produsert.

Westergaard er ikke en mann som har ligget på latsiden. Etter revolusjonerende høytrykksspyleteknologi, var han innom elbil, mens de siste åra har blitt brukt til å utvikle et lite, solcelledrevet, fjernstyrt verktøy for å flytte campingvogner – Camper Trolley.

Ei heller har han glemt elbil. Fortsatt har han stor tro på å kunne utvikle en elbil som kan storselge. Blott noen finner en som har 100 millioner kroner som han ikke vet helt hvordan skal brukes. Da er det bare å ringe Westergaard.

Buddys bestefar tok seg god tid til å studere det nyeste fra den norske fabrikken. Både siste versjon av Buddy og Buddy Pickup fikk han i godt humrehumør.

Et av treffets høydepunkt ble en minikortesje, nei det var ikke på størrelsen til Elbilforeningens lange opptog i Oslos gater, gjennom Hadsund til Plastvænget hvor den første KEWET-fabrikken lå. O salige stund. 

Så tok vi oss en tur ned til havna, NRK fikk filme og vi Buddyister fikk en behagelig samtale og god middag sammen med bestefar Westergaard. Ja, han var i riktig godlune. For han fikk æren og gleden av å kjøre Buddy Pickup fra campingplassen og ned til sjøen. Mektig imponert var han over hvor langt Buddy har kommet. Ja som han sa, dere kan være meget stolte over kjøretøyene deres. Det er vi også.

Nei, det var ingen utfordring for Buddy å ta seg en pinsetur til Danmark. Robuste og generøse NiMh-batterier gjør dette helt uproblematisk. Så er det andre Buddyister som vil tilbake til vårt opphavssted, så kjør i vei. Du møter intet annet enn lutter smil og glede. Det er dejlig å være Buddy i Danmark.

En historisk forsamling av Kewet og Buddy samlet på kaia i Hadsund.

Andre nyheter

Ylvis på tur med Buddy

Hva skjedde da Ylvis-gutta fikk låne en Buddy? Jo, de monte

Buddy’s første møte med Matt Damon

Slik gikk det da Buddy dro til Toronto for filminn

Buddy takes you to the future

Today's cars are yesterday's solutions for tomorrow's urban

Buddy blir filmstjerne!

  Nylig dro 10 spente Buddy's og 6 Buddy B

Hvor langt kan man reise med elbil?

FBI på NRK valgte å bruke en Buddy for å få svar på sp

Improves the environment

Studentfilm som ikke akkurat inneholder det du forventer.